نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

آرمان بزرگ؛ لازمه تمدن سازی

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳ ب.ظ

        

دکتر محمدعلی آذرشب: موضوع تمدن‌سازی که دیروز از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، مساله‌ای است که از دیرباز و از زمانی که ایشان در منصب ریاست‌جمهوری هم بودند بر آن تاکید می‌کردند و معتقد بوده و هستند که انقلاب اسلامی، اولین گام است و تشکیل دولت اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی، مراحل دوم و سوم است.
 
بنابراین خط مشی جمهوری اسلامی ایران مشخص کرد که آخرین مرحله انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی است. دعوت به تمدن نوین اسلامی، دعوت تمامی احیاگران در تاریخ اسلام است و امروز در راس احیاگران در ایران و بلکه در جهان، مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند.
 
اصولا هدف جهان اسلام باید احیاگری باشد و احیاگری منجر به تمدن‌سازی می‌شود. چندی قبل، نگارنده در مجمع جهانی تقریب هم بر این مساله تاکید کرد که تحقق تقریب ممکن نیست مگر در سایه احیا و در سایه تمدن‌سازی اسلامی و اگر جامعه اسلامی احیا و تمدن‌ساز نشود، برقراری وحدت ارگانیک میان اعضای جامعه اسلامی ممکن نیست.
 
از نگاهی دیگر، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ملزومات تمدن‌سازی، وجود آرمان بزرگ است؛ وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید آرمان‌های مردم تغییر کرد و به آرمان‌های بزرگ و تحقق یک دولت اسلامی باشکوه در صحنه جهانی ارتقا یافت.
 
فرهنگ اسلامی که خودش پایه‌گذار تمدن است، فرهنگی پویا، حرکت‌زا و آرمان‌زا است و می‌تواند مردم را به سمت هدف‌های بزرگ سوق دهد.
 
بنابراین یکی از شرایط مهم، وجود آرمان بزرگ در مقابل ملت‌هاست و آرمان‌های کوچک باعث کندی حرکت و ایستایی است.
 
یکی دیگر از ملزومات مهم تمدن‌سازی عزت است و به عبارت دیگر، عزت، حیات است. عزت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تمدن اسلامی است و اگر در جامعه اسلامی عزت ایجاد شد باعث می‌شود که انسان‌های آن جامعه در جهتی حرکت کنند که وجودشان را در صحنه جهانی ثابت کنند.

  • حسین مهتدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی