نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

        

در نظام آموزش عالی لبنان، مجوز به خارجیان برای ایجاد دانشگاه یا ایجاد پردیس دانشگاه خارجی داده نمی‌شود. ترکیبی از اتباع لبنانی و خارجی می‌توانند پس از ایجاد شخصیت حقوقی لبنانی ثبت شده در مراجع قانونی، درخواست احداث دانشگاه به نام آن شخصیت حقوقی لبنانی بدهند.

 غیر از دانشگاه لبنان(الجامعة اللبنانیة) که تنها دانشگاه ملی دولتی است، 42 دانشگاه و مؤسسه دانشگاهی دیگر و پنج دانشگاه دینی در لبنان فعالیت دارند که همه جزء بخش خصوصی هستند و تحت تأثیر نظام سیاسی لبنان، اکثراً به ادیان و مذاهب و احزاب وابسته‌اند.

بعضی دانشگاه‌ها گرچه از نظر تاریخی توسط خارجیان احداث شده‌اند، اما طبق قانون سازمان‌دهی آموزش عالی مصوب 1961، بعداً به عنوان دانشگاه لبنانی ثبت شده، در حال حاضر بر آن اساس ادامه فعالیت می‌دهند. دانشگاه آمریکایی بیروت(AUB) که توسط شورای آمریکایی گروه‌های تبشیری، دانشگاه سن ژوزف یا یسوعی(USG) که توسط یک مرجع عالی روحانی مسیحی فرالبنانی، دانشگاه هایکازیان که از سوی اتحادیه کلیساهای انجیلی ارامنه خاور نزدیک و انجمن مبلغان ارمنی آمریکا تأسیس شده و دو دانشکده دینی مسیحی دیگر در این گروه جای می‌گیرند.

دانشگاه بیروت العربیة یک دانشگاه لبنانی است که به لحاظ دانشگاهی با دانشگاه اسکندریه مصر در ارتباط است. این تنها مورد ارتباط دانشگاهی با یک دانشگاه خارجی است که به صورت رسمی اعلام می‌شود، گرچه در عمل منحصر به آن نیست.

بسیاری از دانشگاه‌ها در لبنان، دست‌کم بعضی از رشته‌ها و دوره‌های خود را با همکاری دانشگاه‌های خارجی و عمدتاً آمریکایی و اروپایی برگزار و دو دانشنامه یا دانشنامه مشترک ارائه می‌کنند اما آن دانشگاه‌ها لبنانی محسوب می‌شوند.

 بعضی از دانشگاه‌ها در لبنان علاقمندند که از عناوین بین المللی یا نام سایر کشورها استفاده کنند. داشگاه لبنانی آمریکایی (LAU)، دانشگاه لبنانی بین المللی (LIU)، دانشگاه جهانی (GU)، دانشگاه خاورمیانه (MEU)، دانشگاه لبنانی کانادایی(LCU)، دانشگاه آمریکایی علوم و تکنولوژی (AUST)، دانشگاه آمریکایی فرهنگ و آموزش(AUCE)، دانشگاه آمریکایی تکنولوژی(AUT)، دانشگاه لبنانی آلمانی(LGU)، دانشگاه لبنانی فرانسوی تکنولوژی و علوم کاربردی(ULF) و احتمالاً مواردی دیگر، از این گروه هستند، اما همه اینها دانشگاه‌های لبنانی هستند و ارتباطی با کشورهای نام برده ندارند و قانون هم اجازه چنین نام‌گذاری به متقاضیان می‌دهد.

دانشگاه آزاد اسلامی و جامعة المصطفی العالمیة از ایران هر دو در لبنان بیش از 20 سال است که شعبه زده‌اند، بعضی دانشگاه‌های دیگر ایران هم در صدد ایجاد شعبه بوده‌اند که به نتیجه نرسیده است.

 اعطای دانشنامه به افراد، از طریق دانشگاه‌های فاقد هویت و جایگاه علمی شناخته شده و مورد تأیید در لبنان متأسفانه رواج دارد که ضرورت دارد، متقاضیان به این مورد دقت کنند و دانشگاه‌های مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

  • حسین مهتدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی