نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۸
آبان

یکی از معضلات اخلاقی در مرا کز آموزشی و پژوهشی، سرقت علمی است.

مراکز علمی محل اندیشه ورزی و شاگردپروری فرهیختگان و قلب جامعهٔ پویا و زنده است و ابتلای آن به تقلب، فریبکاری و به طور کلی درست کار نبودن، تهدیدکننده سلامت جامعه است و باید نالید که رسانه ها نمونه های فراوان از آن را گزارش می کنند. این بیماری خاص کشور معینی نیست و تقریباً در بیشتر کشورها، اعم از توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته، وجود دارد. مهمترین تمایزی که بین کشورها در خصوص تقلب علمی، شامل کتابسازی، سرقت علمی، ارجاعات دروغین، تحریف داده ها و ...( وجود دارد، نحوه مواجهه آ نها با این بیماری است. مواجهه های متمایز از طرفی بر انگاره های گوناگون استوار است و از سوی دیگر پیامدهای متفاوتی )از جمله بحران، مهار، کاهش، پیش گیری، بهبود و ...) دربردارد.

متفکران معاصر ایرانی، هم از درد سرقت رنجیده و نالیده اند و هم در باب آن فراوان سخن گفته اند. از آخرین نوشتارها در این باب می توان از جستار ستودنی سید حسن اسلامی با عنوان «انتحال؛ از سرقت تا معضل آکادمیک» نام برد. اسلامی از اخلاق پژوهان پرکار و با کارنامۀ پربار است. وی پیش از این در مقالۀ «چو دزدی با چراغ آید: سرقت علمی در سطح دانشگاهی» (1390) و در فصلی از کتاب اخلاق پژوهش: مبانی و مسائل به مسئلۀ انتحال پرداخت و مقالۀ اخیر وی بر پایۀ بسط نوشتار نخست و با اخذ و اقتباس از مقالۀ دوم سامان یافته است. نویسنده خود به ارتباط این سه مقاله اشاره می کند. (اسلامی، 1393: 234، پاورقی 3).

متن کامل این مقاله، نوشتۀ دکتر احد فرامرز قراملکی که در فصلنامه نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1394) منتشر شده است اینجا بخوانید.

  • حسین مهتدی
۱۶
آبان


علوم انسانی به عنوان پایه‌های فرهنگی و زیر بنایی جوامع نقش بسزایی را در ارتقای فرهنگ و ارزش‌های جوامع دارند. با توجه به پیشرفت‌های سریعی که در حوزه‌ی فناوری در سطح جهان روی می‌دهد، علوم انسانی نیز متاثر از این فناوری‌ها دستخوش تغییر و تحول شده است. این تغییرات جنبه‌های مختلف علوم انسانی را متاثر ساخته و باعث تغییر در شیوه‌های آموزشی در علوم انسانی، تغییر در مبانی فلسفی، روش‌های کاربرد علوم انسانی، و ... شده است. علوم انسانی و مبانی فرهنگی و ارزشی جامعه در ارتباط تنگاتنگی با هم می‌باشند؛ از این رو تغییر و تحول در علوم انسانی باعث تغییر در مبانی فرهنگی و ارزشی جامعه نیز می‌شود. این مساله باعث شده است تا اندیشمندان این حوزه توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشند و در همین راستا مساله‌ی بومی سازی علوم انسانی، توجه به رویکرد‌های جدید بکارگیری این علوم، توجه به علوم انسانی اسلامی و روش‌های نوین آموزش در حوزه‌ی علوم انسانی مطرح می‌شود. بنابراین باید متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه به تطبیق فناوری‌های نوین با حوزه‌های علوم انسانی پرداخت. در این راستا انجام امور پژوهشی و بررسی نیازهای جامعه و تطبیق آن با فناوری‌های روز می‌تواند تاثیر بسزایی را در راستای اعتلای فرهنگ و مبانی ارزشی جامعه داشته باشد. متخصصان علوم انسانی به عنوان سکان داران این حوزه باید تلاش خود را در راستای تحقق این مهم به کار گیرند

    با تاییدات خداوند متعال و تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و با عنایت به در دستور کار قرار گرفتن بومی سازی و کاربردی کردن علوم انسانی، موسسه فرهنگی هنری هدایت فرهیختگان جوان، در راستای عملی کردن این دستور، اقدام به برگزاری اولین همایش بین المللی نقش فناوری‌های نوین در علوم انسانی می‌نماید

آدرس سایت: www.icrth.ir

تلفن دبیرخانه: 61978777-021
09104464980 


  • حسین مهتدی
۰۷
آبان

برای دریافت مهمترین کتاب های صرفی و نحوی به ادامه مطلب مراجعه نمایید

  • حسین مهتدی
۰۶
آبان























موضوع اصلی این کتاب نظریۀ صور خیال شعری است که جرجانی آن را پرورانده است.
  • حسین مهتدی
۰۴
آبان

  • حسین مهتدی