نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۵
خرداد

در این مراسم که با حضور دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، دکتر نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران، دکتر سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر احمدرضا خضری مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر غلامحسین کریمی دوستان رییس دانشکده ادبیات، دکتر اسماعیل آذر و جمعی از اساتید، دانشجویان و خانواده آن مرحوم برگزار شد، دکتر ایرج حریرچی به ایراد سخنرانی در خصوص سجایای اخلاقی و ویژگی های علمی پسر عموی خود مرحوم دکتر "فیروز حریرچی" پرداخت.

دکتر حریرچی

  • حسین مهتدی
۲۳
خرداد

                                ثبت است در جریدۀ عالم نامشان

                                          

دکتر فیروز حریرچی استاد دانشگاه تهران و پدر زبان و ادبیات عربی ایران در سن هفتاد سالگی به دیدار معبود شتافت. چندی پیش در هنگام تدریس بر سر یکی از کلاس‌های دانشگاه آزاد، دکتر حریرچی دچار سرگیجه و عدم تعادل شد که به سرعت به بیمارستان بهمن تهران منتقل شده و در بخش مراقبت‌های ویژه با تشخیص سکته مغزی بستری گردید. دکتر فیروز حریرچی در تاریخ بیستم اردیبهشت گذشته تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت و بعد از یکماه در سن 75 سالگی به دیدار معبود شتافت.  آنچه در ادامه می‌آید یادی از این اسطورۀ جاودان و چهرۀ ماندگار رشتۀ زبان و ادبیات عربی ایران است.

  • حسین مهتدی
۲۲
خرداد

استاد حمید سبزواری شاعر پیشکسوت انقلاب به دلیل کهولت سن و بیماری، بامداد امروز در بیمارستان آسیا دارفانی را وداع گفت.

             تهرانگردی احمد مسجد جامعی در روز شعر و ادب فارسی- دیار با حمید سبزواری  زندگی استاد سبزواری در یک نگاه

  • حسین مهتدی
۱۶
خرداد

امروزه در بسیاری از کشورها برخی رشته‌ها هستند که به دلیل نبودن بازار کار برای آنها از استقبال کمتری برخوردار هستند به طوری که این رشته‌ها رو به تعطیلی هستند. در این میان شگفت این است که در برخی کشورها، رشتۀ زبان و ادبیات آن کشور به دلیل اشباع شدن و نبودن بازار کار از استقبال چندانی برخوردار نیستند. روزنامه «الإمارات الیوم» در مطلبی با عنوان «اشباع و بی‌نیازی به تخصص برخی فارغ التحصیلان»  به بررسی عدم استقبال دانشجویان به  برخی رشته‌ها در کشور امارات پرداخته است. از رشته‌هایی که داوطلبان در این کشور به دلیل اشباع شدن و نبودن بازار کار، استقبال چندانی به آنها ندارند و در آستانۀ تعطیلی هستند می‌توان به رشتۀ زبان و ادبیات عربی، روان‌شناسی، علوم تربیتی اشاره کرد. بر اساس این گزارش این رشته‌ها در امارات در آستانۀ تعطیلی قرار گرفته‌اند1. این وضعیت مختص کشور امارات نیست بلکه این جانب در لبنان نیز شاهد این وضعیت بودم بطوری که تعداد داوطلبان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در دانشگاه امریکایی بیروت در مقطع لیسانس در حدود پنج تا شش دانشجو بود و در دانشگاه اسلامی لبنان نیز همین وضعیت بود هرچند که در دانشگاه بیروت العربیة و الجامعة اللبنانیة وضع کمی بهتر بود؛ ولی بطور کلی وضعیتی مناسبی برای یک کشور عرب زبان نبود. نکته قابل توجه این است که تعداد داوطلبان رشتۀ زبان و ادبیات عربی در برخی دانشگاه‌های ایران نیز رو به کاهش است و این زنگ خطری است برای دانشگاه‌هایی که چشم‌اندازی برای آیندۀ خود ندارند و و دیر یا زود دچار مشکل امروز امارات خواهند شد؛  بسیاری از پایان‌نامه‌هایی که در این رشته نوشته می‌شود هیچ گونه ارتباطی با فرهنگ و زبان فارسی و دین ما ندارد و فقط به زبان عربی با نگاهی عربی پرداخته می شود گویی که این پایان نامه می‌خواهد مشکلات جامعۀ عرب زبان را بررسی کند همان کسانی که خود دیگر به این رشته تمایلی ندارند؛ بنابراین بر گروه‌ها عربی سراسر کشور لازم است تا با پیوند هرچه بیشتر این رشته با زبان و ادبیات فارسی و رشته‌های الهیات و تأسیس تخصص‌های بینارشته‌ای و کاربردی کردن آن با اموری همچون گردشگری، سلامت و..... هرچه بیشتر بر جذابیت این رشته افزوده و آینده خود و دانشجویان را تضمین کنند و از هدر رفتن سرمایۀ ملی و استعداد دانشجویان جلوگیری کنند.

به امید فردایی بهتر


1-روزنامۀ «الإمارات الیوم»: http://www.emaratalyoum.com/local-section/other/2016-06-05-1.902951

  • حسین مهتدی
۱۲
خرداد

بخارای صد و دوازده با مقالاتی از محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدعلی موحد، محمدرضا باطنی، داریوش شایگان، آیدین آغداشلو، بهاءالدین خرمشاهی، نصرالله پورجوادی، فریده رهنما، شکوفه شهیدی، نازی عظیما، آربی آوانسیان ، حورا یاوری، ترانه مسکوب، به همراه ویژه نامه ای از فریدون رهنما منتشر شد.














مطالب این شماره از بخارا به شرح زیر است:

  • حسین مهتدی
۱۲
خرداد

کنفرانس بین المللی «بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی» توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری دانشگاه های شهید چمران اهواز و بین المللی امام خمینی (ره) 14 و 15 بهمن در شهر اهواز برگزار می شود. این کنفرانس با هدف بررسی مسائل جاری مرتبط با مسائل جاری زبان ها و گویش های مختلف مانند فارسی، عربی، ترکی و کردی برگزار خواهد شد.


















محورهای کنفرانس به شرح زیر است

  • حسین مهتدی
۱۰
خرداد

فراخوان پنجمین همایش ملی نقد ادبی اعلام شد. این همایش در تاریخ 24 و 25 آبان ماه سال جاری در دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.








محورهای همایش به شرح زیر است:

  • حسین مهتدی
۰۱
خرداد


سایت مرکز جذب هیئت علمی در زمانبندی فراخوان جذب بورسیه برای اردیبهشت 95 اینگونه توضیح داده است:

پیرو سیاست های ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت عالی جذب، بدین­وسیله برنامه زمان­بندی پانزدهمین فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی (بورس) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور مربوط به فراخوان اردیبهشت 1395  به شرح زیر اعلام می گردد.
   

ردیف فرآیند اقدامات تاریخ شروع تاریخ پایان بازه زمانی مجاز
1 اعلام نیاز ثبت نیازها 1395/2/15 1395/2/21 7 روز
2 مرکز نظارت و ارزیابی 1395/2/22 1395/2/25 4 روز
3 تخصیص ظرفیت‌ها 1395/2/26 1395/2/26 1 روز
4 فراخوان 1395/2/27 1395/3/15 19 روز
5 پالایش اولیه 1395/3/16 1395/3/21 6 روز
6 فرآیند جذب دانشگاه 1395/3/22 1395/5/22 2 ماه
7 مرکز جذب (طرح در هیأت مرکزی) پذیرش از 1395/5/23
 











متأسفانه نام هیچ یک از دانشگاه های دولتی در این فراخوان یافت نمی شود

برای دریافت فایل اعلام نیاز کلیک کنید

  • حسین مهتدی