نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۸
آذر
دستورنویسی و دستورپژوهی در مورد زبان فارسی قرنها قدمت دارد. البته در طول این قرنها نگاه به زبان و تعریف دستور زبان دستخوش تغییرات بسیاری شده به طوری که شاید نتوان طبق یک تعریف مشترک از تاریخ اولین کتاب دستور زبان فارسی حرف زد، زیرا کتابهای بسیاری نوشته شدند که اساس اولیه‌شان اصلاً دستور زبان فارسی نبود اما تعاریف و توصیفاتی که از ساختار زبان فارسی به دست داده‌اند،  راه را بر کتابهای مستقل دستور بعدی هموار نمود. 


 

  • حسین مهتدی
۱۸
آذر
مجموعۀ شش جلدی مقالات یازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی به ترتیب حروف الفبای نام نویسنده نخست مقالات در پایگاه این انجمن قرار گرفت.

برای دریافت مقالات یازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اینجا کلیک کنید.

  • حسین مهتدی
۱۴
آذر

منشا اثر حاضر علاقه به نمادهاست. اما نماد چیست؟ هرچه به وجود آید، آنچه هست یا بوده، از آن زمان که «در آغاز کلمه بود» و شاید هم پیش از آن‌که کلمه در این عبارت خالص ظاهر شود انسان تلاش کرده است کلمه را درک کند. بدین ترتیب «در آغاز» زبان در مقام وسیله‌ای حیاتی برای ارتباط و گفت‌وگوی انسان‌ها جنبه نمادین داشت. ابتدا انسان نشانه‌هایی بصری برای تفسیر کلمه ایجاد کرد و طرح‌ها و اسباب و پشته‌هایی خلق کرد که تا امروز باقی‌مانده حال آن که استخوان‌های خود او پوسیده و از میان رفته است.

 

  • حسین مهتدی
۰۹
آذر

 دانلود نرم افزار الموسوعة الشعریة

https://www.dropbox.com/s/1uwanug7jhhrqpw/Mowsoo%27a.rar?dl=0

  • حسین مهتدی
۰۹
آذر

حسن انوری: جوان که بودم دلم می‌خواست فلسفه بخوانم. در نوجوانی و جوانی کتاب فلسفه زیاد می‌خواندم به دانشگاه که رفتم می‌خواستم در رشته فلسفه نام بنویسم. در ثبت‌نام کنکور فلسفه را انتخاب کردم امّا گفتند هرکس می‌تواند در دو رشته ثبت‌نام کند. مأمور دانشگاه بی‌آنکه من خواسته باشم زبان و ادبیات فارسی را در کنار فلسفه نوشت. وقتی نتایج کنکور اعلان شد معلوم شد در هر دو رشته قبول شده‌ام. پیش از آنکه در دانشگاه در رشتۀ فلسفه ثبت‌نام کنم، به آشنایی برخوردم و ماجرا را گفتم. گفت: مبادا فلسفه بخوانی، برو ادبیات. در دانشگاه تبریز استاد فلسفۀ خوب وجود ندارد امّا بهترین استادان ادبیات ایران در تبریز هستند و از دکتر ماهیار نوابی، دکتر خیام‌پور، قاضی‌طباطبایی، ادیب طوسی، ترجانی‌زاده، ... نام برد و بعداً فهمیدم که آن آشنا دو تن را از قلم انداخته است: دکتر احمدعلی رجایی بخارایی که تازه به دانشگاه تبریز منتقل شده بود و دکتر منوچهر مرتضوی استاد جوان که هنوز نامش به گوش آن آشنا نرسیده بود. چنین بود که جاذبۀ استادان مرا به ادبیات کشاند. کلاس‌های بسیار خوبی داشتیم. دانشکدۀ ادبیات تبریز ذهنم را باز کرد و باعث شد که از تاریکی به روشنایی بیایم. پشیمان نیستم...

  • حسین مهتدی
۰۹
آذر

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در طول سفر خود به لبنان از مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور بازدید و با رؤسا و مسئولان این دانشگاه‌ها دیدار و گفتگو کرد.
در این سفر معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با دکتر فؤاد ایوب رئیس جدید دانشگاه ملی لبنان، دکتر دینا المولی رئیس دانشگاه اسلامی وابسته به مجلس اسلامی اعلای شیعیان، دکتر عبدالرحیم مراد، رئیس دانشگاه بین المللی لبنان، دکتر رونی ابی نخله رئیس دانشگاه کانادایی لبنانی، دکتر علی علاء الدین رئیس دانشگاه معارف وابسته به حزب الله، دکتر سلیم دکاش رئیس دانشگاه سن ژوزف، اعضای شورای جامعة المصطفی (ص) العالمیة در لبنان و شیخ عبدالله جبری جانشین رئیس دانشکده دعوت اسلامی جهانی در بیروت دیدار و گفتگو کرد.
براساس این گزارش در هریک از این دیدارها، زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های ایران در زمینه تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، راه اندازی رشته‌های خاص که لبنان به آنها نیاز دارد، مانند نفت و گاز و پتروشیمی، علوم آب و علوم و فنون دریایی، بعضی از تخصص‌های پزشکی و نیز رشته‌های علوم انسانی، انتشار مجلات و مقالات علمی مشترک و سایر زمینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

  • حسین مهتدی