نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۵
مرداد

روزگاری نه چندان دور سبک‌شناسی را رویکرد زبانی به ادبیات تلقی می‌کردند، آنچه در این رویکرد اهمیت داشت، فقط برجسته نمودن مسائل زبانی در سبک‌شناسی بود. با گذشت زمان، پیوند سبک‌شناسی با ادبیات گسترده‌تر نشان داده شد و نظام سبک‌شناسی حلقه واسطه میان زبان‌شناسی و نقد ادبی  معرفی شد.


  • حسین مهتدی
۱۸
مرداد

اکبر ایرانی، مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب دربارۀ راهکارهای کنترل کتابسازی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ‌راهکار اصلی این است که مساله «نقد» نسبت به کتاب‌هایی که منتشر می‌شود جدی‌تر شود، بدین معنی که مراکز علمی باید بخشی از مجلات علمی و پژوهشی خود را به نقد جدی آثاری که به چاپ می‌رسند، اختصاص دهند.

مشروح گفت‌وگو با ایرانی را در ادامه می‌خوانید.

  • حسین مهتدی
۱۸
مرداد

                                      












نخستین شماره از فصل‌نامه‌ علمی ـ پژوهشی «نقد و تحقیق» به زبان فارسی در دهلی نو هندوستان منتشر شد.

  • حسین مهتدی
۱۸
مرداد

        



 






به عنوان یک هموطن که سالهاست از کشور دور هستم معمولاً با علاقه دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه تاریخ پژوهی، دین پژوهی و تحقیقات فلسفی را که در کشور در این چهارده پانزده سال منتشر شده دنبال می کنم.

  • حسین مهتدی
۱۵
مرداد

                                                  

اشاره: متن کامل این نوشتار نخستین بار در مجله آینده (سال ۱۳۶۳) چاپ شده است؛ ولی ما در اینجا از کتاب مهم و خواندنی «با چراغ و آینه» نقل می‌کنیم که به همت انتشارات سخن در دسترس عموم قرار گرفته است.

  • حسین مهتدی
۱۱
مرداد

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  گفت: آئین نامه آزمون دکتری برای سال‌های 95 و 96 اجرایی می‌شود که این آئین‌نامه با هدف تفکیک فرآیند سنجش علمی از فرآیند پذیرش دانشجو و اعتباربخشی و استانداردسازی آزمون‌ها ابلاغ شده است.

                                                           خبرگزاری فارس: تشریح جزئیات و تغییرات آزمون دکتری 94-95


  • حسین مهتدی
۱۱
مرداد

                                       

دانلود شرح غزل نخست حافظ از استاد مهدوی دامغانی


  • حسین مهتدی
۱۰
مرداد

                                     

 مهمترین آثار ادبی معاصر فارسی که به زبان عربی ترجمه و منتشر شده‌اند 57 کتاب است که به نظر می‌رسد آثار فروغ فرخزاد و جلال‌آل احمد بیشترین آثار ترجمه‌ای شاعران و نویسندگان ایرانی به زبان عربی را شامل می‌شوند.

  • حسین مهتدی
۰۳
مرداد

                                                  

وحید سبزیان پور متولد 1337 در کرمانشاه و دارای دکترى زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تربیت مدرس است. وی هم اکنون دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه رازی کرمانشاه  و عضو هیئت رئیسۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی است. دکتر سبزیان پور در سالهای اخیر پژوهش های بسیاری در زمینۀ امثال و حکم و بررسی تطبیقی آن در متون فارسی و عربی انجام داده است.

وی در گفت و گو با مرکز پژوهشی میراث مکتوب معتقد است که تاکنون تحقیق منسجمی برای جمع آوری سخنان حکیمانه ایرانیان قبل از اسلام صورت نگرفته است.

  • حسین مهتدی
۰۱
مرداد

هذا هو موقع مفید لتحمیل الکتب العربیّة الصوتیّة و هو مفید لطلاب و محبّی اللغة العربیة

التحمیل

  • حسین مهتدی
۰۱
مرداد

                                                  

کتابی که در این پست خدمت شما ارائه می گردد یک کتاب آموزش متن خوانی است که در نوع خود کم نظیر است. این کتاب که "القراءة الراشدة" نام دارد، توسط ابوالحسن ندوی تالیف شده و مشتمل بر سه جلد است و توسط آکادمی علوم اسلامی لندن چاپ شده است.

ویژگی بارز این کتاب در برداشتن متون اسلامی و فکری و اجتماعی است که آن را به منبعی مناسب برای آموزش متن خوانی به ویژه در دانشگاهها و حوزه های علمیه تبدیل کرده است.

قابل توجه اینکه هر سه جلد این کتاب در یک فایل پی دی اف قرار دارد.


  • حسین مهتدی
۰۱
مرداد

                                                          

کتاب روزنامه ها و مجلات عربی تألیف دکتر رضا ناظمیان چاپ دانشگاه پیام نور می باشد و از کتابهای درسی چندین رشته دانشگاهی از جمله رشته زبان و ادبیات عربی است. این کتاب همچنین از منابع آزمون کارشناسی ارشد عربی نیز هست.

کتاب روزنامه ها و مجلات عربی مشتمل بر بیست درس با موضوعات متنوع بوده و خواننده در هر درس با اصطلاحات و عبارات مختلف خبری و ترجمه فارسی آنها آشنا می شود.

همچنین از ویژگی های این کتاب آزمونهای پایان درس است که پاسخ آنها در پایان کتاب قرار داده شده است.

دانلود فایل


  • حسین مهتدی