نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
مهر

کتاب‌گزار (فصلنامۀ بین‌المللی پژوهش در علوم اسلامی و تراث پژوهی در ساحت تمدن اسلامی) سال اول شمارۀ یکم منتشر شد.

در سیاق نامۀ این فصلنامه آمده است: «کتاب گزار در تمامی عرصه های حوزۀ علوم انسانی با محوریت فرهنگ، و تمدن اسلامی و در ساحتهای تراث پژوهی، بررسی های متن کاوی، گزاره شناسی، نقد، تحلیلو معرفی میراث و دست آوردهای معاصران – به معنای گستردۀ آن – از مقالات و نوشته های محققان استقبال می کند. آنچه ذکر آن لازم می نماید؛ آن است که مجله نه تنها از مقالات بلند و نیمه بلند استفاده نموده، که از تک نگاشتها، یادداشتها و حتی فیش نوشته های کوتاه – در حجم حتی یک پاراگراف – نیز استقبال می کند.

  • حسین مهتدی
۲۱
مهر
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: برای اینکه بتوان بحث کنترل و پیشگیری از تخلف مقاله نویسی را در دانشگاهها داشت باید پذیرش در ظرفیتهای تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد و دکتری حساب شده تر از گذشته باشد.
  • حسین مهتدی
۱۲
مهر

پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با هدف تکریم دانشمندان و سرآمدان عرصه‌ پژوهش در حوزه‌ نسخ خطی، دی‌ماه سال جاری، از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. در این فراخوان آمده است: از همه پژوهشگران، استادان، دانشجویان و مراکز علمی - تحقیقاتی دعوت می‌شود یک نسخه از آثار پژوهشی خود را در قالب کتاب در زمینه تصحیح متون، نسخه‌پژوهی و فهرستنویسی، منتشرشده در سال‌های ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ تا پایان مهرماه به دبیرخانه آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ارسال کنند.

  • حسین مهتدی
۱۲
مهر
  • حسین مهتدی
۰۶
مهر

باج افزار یا Ransomware گونه‌ای بدافزار است که از راه‌های مختلف دسترسی به فایل‌های کاربر را محدود ساخته و برای دسترسی مجدد، از او درخواست باج می‌کند.

در سال‌های اخیر آن دسته از باج افزارهایی که از طریق رمزنگاری اقدام به محدودسازی دسترسی کاربر به فایل‌ها می‌کنند موفقیت‌های بی مثالی را نصیب گردانندگان تبهکار خود کرده‌اند و بر اساس آمار، تعداد این باج افزارها بشدت در حال افزایش است.

در این نوع محدودسازی، هدف از رمز کردن، تغییر ساختار فایل است؛ به نحوی که تنها با داشتن کلید رمزگشایی بتوان به محتوای فایل دسترسی پیدا کرد. پیچیدگی و قدرت این کلیدها بر اساس تعداد بیت بکاررفته در ساخت کلید است. هر چه تعداد این بیت‌ها بیشتر باشد شانس یافتن آن هم دشوارتر و در تعداد بیت بالا عملاً غیرممکن می‌شود.

متأسفانه در یک سال اخیر تعداد قابل توجهی از سیستم‌های سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی نیز هدف این نوع باج افزارها قرار گرفته‌اند.

در کلیپ موجود در لینک http://it.ut.ac.ir/ransomware انواع باج افزارها و نحوه عملکرد آنها مرور شده و راهکارهای پیشگیری و مقابله با این گونه از بدافزارها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • حسین مهتدی