نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

                                        

دستنوشته‌ها، میراث جاویدان تمدن بشری و انتقال دهنده فرهنگ و اندیشه گذشتگان به آیندگان است که اگر مکتوب نشود نتیجه‌اش نابودی علم و مکتوم ماندن حقایقی است که می‌باید دانسته شود.

امروزه ثبت و ضبط آثار توسط رایانه در اشکال گوناگون بسیار آسان شده است اما زمانی برای این کار از وسایلی چون الواح سنگی و گلی، چوب، برگ درختان، پارچه و کاغذ و ... استفاده می‌شد. راحت‌ترین آنها که نه تنها از زمان پیدایش تاکنون بلکه تا آینده‌ای نامعلوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ است. کاغذ وسیله‌ای است که پرواز اندیشه‌ها و ایجاد ارتباط با جان‌ها را از طریق نوشته‌ها و تصویرها امکان پذیر می‌سازد.

این مجموعه که شامل مطالبی در زمینه تاریخچه کاغذ، فن شناسی و ساختار تشکیل دهنده کاغذ، همچنین روش‌های نگهداری، آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی است که به صورت کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

پیشینه کاغذ

عوامل مخرب کاغذ، حفاظت پیشگیرانه و درمان

فهرست تصاویر

فهرست جداول

این اثر نگاشته ساسان سامانیان (عضو هیات علمی دانشگاه شیراز) و ساره بهمنی (مدرس دانشگاه شیراز) است که در سال 93 از سوی انتشارات دانشگاه شیراز در 137 صفحه منتشر شده است.

  • حسین مهتدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی