نشر 100 برگ

نشر 100 برگ

حسین مهتدی
دکترای زبان و ادبیات عربی
فارغ التحصیل دانشگاه تهران
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
mohtadi@pgu.ac.ir

پیوندهای روزانه

انتشار کتاب واژ‌ه‌پرداز word

يكشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۴۸ ب.ظ

کتاب واژه‌پرداز word نوشتۀ دکتر وحید میگلی استادیار دانشگاه خلیج فارس، از سوی انتشارات 100 برگ منتشر شد. علاقمندان می‌توانند این کتاب را از طریق تلفن 09337699459 تهیه نمایند. مقدمه مؤلف

 پیشگفتار

شاید بتوان گفت انسان بدان جهت اشرف مخلوقات نام گرفته که مظهر بسیاری از صفات باری تعالی است. برخی از این صفات در هیچ مخلوق دیگری غیر از انسان به چشم نمی‌خورند، مثل «علم»، «بیان» و «خلاقیت».

«علم» یک فرد برای دیگران اثبات نمی‌شود، مگر با «بیان» علم یا ظهور «خلاقیتی» ناشی از علم. علوم مختلف میراث بزرگ جوامع بشری هستند که در طی نسلها منتقل شدهاند و به مرور بر آن افزوده شده است. به راستی چقدر از دانش یک شخص فقط نتیجه تلاش خود اوست؟

مهمترین رمز ماندگاری و انتقال علوم در جوامع بشری چیست؟

اگر چه قدرت بیان و ساختههای بشری، روشهای مؤثری برای انتقال و ماندگاری علوم هستند، ولی اثر هیچ یک به اندازه اثر «نوشتن» نبوده است. زیرا نوشته ها هستند که می‌توانند برای همیشه به یادگار بمانند نه گفته ها و نه ساختهها. با این وجود فن نوشتن برای به دوش کشیدن این رسالت بزرگ آسیب پذیری هایی نیز دارد. در اینجا خلاقیت انسانها وظیفه تاریخی خود را انجام داده و برخی تنگناها پیش روی نوشتن را برطرف کرده است. در ادامه پارهای از موارد اشاره می‌شوند:

‌أ.               افراد زیادی در طول تاریخ وظیفه رونویسی و تکثیر نسخ خطی را بر عهده داشتهاند. اگر این نکته را یادآور شویم که کاتبان در زمره افراد باسواد و اغلب از نخبگان جامعه بودهاند، مشخص است که چه هزینههای بزرگ انسانی فقط برای رونویسی نسخ خطی صرف شده است؟ ضمن آنکه نوشتن با قلم «ملال آور، کند و پر از خطای انسانی» است. بدین جهت خطاهای متعددی در نسخههای خطی مشاهده می‌شود.

‌ب.         با ظهور «صنعت چاپ» تنگنای بند قبل به طور کامل برطرف گردید.

‌ج.           در متون دستی و حتی چاپی پارهای از مشکلات وجود دارد. مثلاً غلطهای نوشتاری به راحتی برطرف نمی‌شوند، افزودن عبارت جدید در میان متن قبلی جز با علامت گذاری ممکن نیست و قلمخوردگیهای متعدد باعث بی نظمی در متن می‌شوند. حتی گاهی بخشهای طولانی از متن بایستی جابجا شوند. موارد یاد شده که آنها را مختصراً «ویرایش» متن می‌نامیم گاهی ما را وادار به بازنویسی نوشتجات می‌کند که امری طاقت فرسا است.

‌د.             با ظهور رایانهها و «پردازشگرهای متن» نظیر واژه پرداز وُرد مشکل بند قبل نیز برطرف شد. زیرا کافی است که یک بار متن خود را در محیط واژه پرداز تایپ کنید و در دفعات بعدی به راحتی آن را ویرایش نمایید.

‌ه.              از دلایل محبوبیت و شهرت تایپ با واژه پرداز عبارت است از «نظم پذیری فوق العاده»، «ویرایش آسان»، «تکثیر و انتشار ارزان قیمت» و اینها دلایل اصلی اقبال عمومی به این روش است.

‌و.             در عوض برخی ایرادات اساسی نیز مطرح است: تایپ با نرم افزار معمولاً «وقت گیر» است و حتی گاهی مواقع از نوشتن با قلم کندتر است. به علاوه بسیاری کارهای تکراری و ملال آور در تایپ وجود دارند مثل ایجاد صفحه فهرست از یک متن طولانی، مرتب کردن شماره فصلها، شکلها، جداول، فرمولها و فهرست منابع و رعایت نظم در سرتاسر یک متن طولانی.

‌ز.             در صورت آماده نبودن متن، تایپ رایانهای امری بسیار کند است. لذا اکثر کابران ابتدا با قلم می‌نویسند، سپس آنرا تایپ می‌کنند یا تایپ آنرا به دیگران سفارش می‌دهند. سفارش تایپ متون تخصصی اغلب رضایت کمتری را به همراه دارد، زیرا گاهی پس از غلط یابیهای متعدد، فرد سفارش دهنده به ناچار باید خود به ویرایش فایل بپردازد.

‌ح.           اکثر افراد تایپ رایانهای را به دلیل مزایای فوقالعاده آن (اشاره شده در بند ‏‌د) انتخاب می‌کنند و بهای آنرا یعنی صرف وقت بیشتر (اشاره شده در دو بند قبل) متحمل می‌شوند. اینجا نقطه پایان کار اکثر کاربران امروزی است. اما سؤالاتی مطرحند که توسط اکثر کاربران دنبال نمی‌شوند:

سؤال1) آیا واژه پردازها روشی را برای «افزایش سرعت» تهیه متون پیشنهاد می‌دهند؟ سؤال2) آیا می‌توان بخشهای تکراری و خسته کننده تایپ را به نرم افزار سپرد؟ سؤال3) آیا می‌توان به سادگی نوشتن با قلم یا حتی سادهتر از آن تایپ کرد؟

پاسخ به هر سه سؤال اخیر مثبت است و کتاب حاضر برای تبیین روشهای انجام آنها نوشته شده است. این کتاب برای همه کاربران واژه پرداز وُرد در همه سطوح مهارتی می‌تواند مفید باشد. با توجه به اهمیت نوشتن در قوام تمدن بشری امیدواریم که این کتاب باعث چرخش سریعتر چرخهای صنعت نشر گردد، انشاءالله.

  • حسین مهتدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی